Posts made in oktober, 2015

Gode filmer om dyrevennlige livsstiler

I dag tenkte jeg at jeg skulle dele med dere min lille liste over gode filmer om vegetarianske livsstiler. Filmene har ulike fokus, og det er ulike filosofiske og etiske grunner som ligger til grunn. Jeg tenker at alle filmene har noe bra og komme med, og de får sitt publikum til å tenke seg om, og forhåpentligvis reflektere over hvilken livsstil en har.

  • Cowspiracy  er en film som har gjort et sterkt inntrykk på mange mennesker, og en god del har nok fått det siste sparket de trengte for å bli vegetarianere. I denne filmen får du både fakta, og den fokuserer på miljøet. Noen vil selvsagt mene at denne filmen er konspiratorisk, men slike meninger vil det kanskje alltid være om ting som «går mot strømmen». 

  • Forks over knives handler mer om helse og kosthold.

  • Earthlings er en film som har hjulpet flere mennesker med å ta valget om å bli vegetarianer. Den er kraftfull, og vekker følelser. Mange orker rett og slett ikke å se den, så sterkt er budskapet som kommer fram. Jeg ville gjerne delt traileren her, men pga de sterke bildene, så velger jeg å ikke gjøre det. Du kan enkelt søke opp denne filmen selv på youtube.
  • 101 – Reasons to Go Vegan er en liten snutt på youtube som gir deg gode grunner til å ta valget og steget fult ut.

Les Mer

6 viktige næringsstoffer

6 viktige næringsstoffer

Er du, eller vurderer du å bli vegetarianer, så finnes det visse næringsstoffer du skal være spesielt oppmerksomme på, og vite litt om. Jeg viser deg noen av disse 🙂

  • Jern: Jern er viktig for å danne de røde blodlegemene. Kvinner er spesielt utsatt for å få jernmangel. Dessuten er det vanlig blant barn og unge og få mangel på dette. Husk på at du trenger Vitamin C sammen med Jern, for at kroppen skal klare å ta opp Jern, og benytte seg av det.
  • Vitamin D: Vitamin D er viktig for at kroppen skal klare å ta opp kalsium og mineraler. Vitamin D er også noe som mange i befolkningen mangler. Vår viktigste Vitamin D kilde er solen. Kosttilskudd med Vitamin D er et viktig supplement for veganere.
  • Selen: Selen er viktig for å beskytte oss mot frie radikaler, som når de blir mange nok, kan angripe arvestoffet i cellene våre. Kommer disse ut av kontroll, kan det lede til dødelige sykdommer. En viktig kilde for Selen finnes i Paranøtter. 3-4 paranøtter dekker ditt daglige behov for Selen!

Paranøtter

  • Omega 3: Det er en myte at Omega 3 bare finnes i fisk. Det finnes tilgang til dette næringsstoffet i mange varer. Blant annet finner du det i valnøtter, rapsolje, gresskarkjerner og ulike bladgrønnsaker. Omega 3 er viktig blant annet for hjernen vår.
  • Vitamin B12: Beriket plantemelk og kosttilskudd er de viktigste veganske kildene til Vitamin B12. Det er vanlig at mennesker som ikke er veganere, også får i seg for lite B12. B12 er bl.a. viktig for nervesystemet.
  • Kalsium: Kalsium er viktig for bygging og vedlikehold av skjelettet ditt. Spiser du et variert vegansk kosthold med berikede soyaprodukter, så sikrer du deg din daglige dose av kalsium.

 

viktige næringsstoffer

Les Mer

Topp 3-liste dumpster-retter

Topp 3-liste dumpster-retter

I en måned levde jeg kun på den maten jeg dumpstret, altså den maten som jeg fant i butikkenes matavfall. Det er utrolig mye godt som kan lages. Et kjapt dykk i det store, inspirerende mathavet som finnes på nettet, så kunne jeg trylle frem de lekreste rettene! Se bare her hvilke retter jeg tryllet frem:

  1. Lammekoteletter med hjemmelaget potetmos og brunsaus! Her var det mye penger å spare!

dumpster søndags-middag

  1. Dumpster Pytt-i-Panne. Alt kan brukes 🙂

dumpster pytt-i-panne

  1. Servelatpølser i pølsebrød! Denne var vel den mest kreative løsningen 🙂

servelatpølse

Les Mer