6 viktige næringsstoffer

6 viktige næringsstoffer

Er du, eller vurderer du å bli vegetarianer, så finnes det visse næringsstoffer du skal være spesielt oppmerksomme på, og vite litt om. Jeg viser deg noen av disse 🙂

  • Jern: Jern er viktig for å danne de røde blodlegemene. Kvinner er spesielt utsatt for å få jernmangel. Dessuten er det vanlig blant barn og unge og få mangel på dette. Husk på at du trenger Vitamin C sammen med Jern, for at kroppen skal klare å ta opp Jern, og benytte seg av det.
  • Vitamin D: Vitamin D er viktig for at kroppen skal klare å ta opp kalsium og mineraler. Vitamin D er også noe som mange i befolkningen mangler. Vår viktigste Vitamin D kilde er solen. Kosttilskudd med Vitamin D er et viktig supplement for veganere.
  • Selen: Selen er viktig for å beskytte oss mot frie radikaler, som når de blir mange nok, kan angripe arvestoffet i cellene våre. Kommer disse ut av kontroll, kan det lede til dødelige sykdommer. En viktig kilde for Selen finnes i Paranøtter. 3-4 paranøtter dekker ditt daglige behov for Selen!

Paranøtter

  • Omega 3: Det er en myte at Omega 3 bare finnes i fisk. Det finnes tilgang til dette næringsstoffet i mange varer. Blant annet finner du det i valnøtter, rapsolje, gresskarkjerner og ulike bladgrønnsaker. Omega 3 er viktig blant annet for hjernen vår.
  • Vitamin B12: Beriket plantemelk og kosttilskudd er de viktigste veganske kildene til Vitamin B12. Det er vanlig at mennesker som ikke er veganere, også får i seg for lite B12. B12 er bl.a. viktig for nervesystemet.
  • Kalsium: Kalsium er viktig for bygging og vedlikehold av skjelettet ditt. Spiser du et variert vegansk kosthold med berikede soyaprodukter, så sikrer du deg din daglige dose av kalsium.

 

viktige næringsstoffer

(Visited 160 times, 1 visits today)